Lakukan 5 perkara sebelum tidur & CONTEST


Rasulullah (SAW) suatu hari berkata kepada Ali AS: Ya Ali!
Adakah kelima-lima perkara sebelum tidur pada waktu malam;
  • Memberi 4000 Dinaars dalam sadaqa dan kemudian tidur.
  • Membaca satu Al-Quran lengkap dan kemudian tidur.
  • Membayar harga untuk Janna'h dan kemudian tidur.
  • Membuat dua orang yang gembira dengan satu sama lain apabila mereka kecewa dan kemudian tidur.
  • ............ Lakukan satu Haji dan kemudian tidur.
Mesti korang fikir, macam mana nak buat semua tu kan? HHaaa ada caranyaa..
Jum kita huraikan satu persatu untuk memperjelaskan lagii apa yang kita tak faham :)

Hazrat Ali (A.S) berkata, Ya Rasulullah! Ini kelihatan mustahil, bagaimana saya boleh melakukannya? Kemudian Nabi SAW berkata;
  1. 4 kali membaca surah Al-Fatihah adalah bersamaan dengan 4000 Dinaars memberi di sadaqa.
  2. 3 kali membaca surah Al-Ikhlas (Qul hu Allahu Ahad) sama dengan satu Al-Quran lengkap.
  3. 3 kali membaca mana-mana durood Shareef (singkat: Sallahu Alaihi Wa Salam) adalah harga Jannat.
  4. 10 kali Astaghfirullah (atau mana-mana istighfar) adalah bersamaan dengan membuat dua orang tidak puas hati yang gembira dengan satu sama lain.
  5. 4 kali Ayat Kursi sama dengan satu haji. 
Selepas ini Hazrat Ali AS berkata, Ya Rasulullah SAW! 
Sekarang saya akan melakukan semua ini sebelum tidur .......
Saudara, adik-adik saya, kakak-kakak saya, abang-abang saya dan semualaah..Dengan hanya mengambil masa kurang dari 5 minit untuk melakukan semua zikir di atas dan lihatlah kebaikan darinya.Kepada sesiapa yang susah sangat nak ingat.. Cara yang paling mudah adalah dengan menulis di atas sekeping kertas. Selepas tulis tu lekatkan helaian kertas tu tadi bersebelahan dengan katil anda ..dan sudah tentu Allah ada untuk mengingatkan kita supaya membacanya :) Sesiapa yang melakukan amal ini, Insha-Allah akan memberi ganjaran keatas hambanya. Amin. Akhir kata segala yang baik datang dari-Nya dan yang buruk tu, akan syaz perbaiki InshaAllah..
Reference: MAJMUA E WAZAIF.
 Untuk tahu lebih banyak tips dan Doa ataupun hadith ataupun quotes..
Silalahh pergi ke Islamic Quotes kat situu banyak sangat hadith dan quotes yang
berguna kalau korang nak. Hambikk..

CREDIT: ISLAMIC QUOTES 

3 comments:

Atiynn Atyra said...

HAHA , Serang Hendap Ouhh .

Mr. Amer Asyraf said...

Thanks Macik tag saya... nanty saya Kopiko k..

Chibi Maruko-chan said...

@Atiyn Atyra :
hehe yelaa kau senyaap jee. hehe :)

@Mr.Amer Asyraf:
hehe okayokay, no biggie :)